12/27/2009

Kriget mot algerna

Ja. Då har karet varit igång i precis tre veckor. För lite över en vecka sen fick jag massiv alginvasion. Grönvatten, trådalger, diatomalger.. ja, lite allt möjligt. Efter förra veckans vattenbyte avtog tillväxten på algerna markant. De gröna algerna på rutan blev vita och verkade dö, vattnet blev klart och trådalgerna har minskat. Dock kvar en del av det bruna slemmet, aka diatomalgerna, men det ser ut att gå åt rätt håll!

En till sak jag observerade igår, innan vattenbytet, är att växterna nästan slutat bubbla, och att jag hade fått gröna prickalger, vilket för mig betyder att jag måste öka gödningen. Väldigt snabbt gick det, men kanske inte så konstigt med så mycket ljus.

Doserade 6 krm av en PMDD-torrmix jag blandat ihop, samt 25 droppar koncentrerad micro+ efter vattenbytet.



4 kommentarer:

ronny sa...

*krieg*

Unknown sa...

Jävlar vad det har vuxit (Y)

Johan sa...

Ja, växer gör det, både alger och växter :D

Unknown sa...

Härligt! :) Förutom algerna då